..:länge sen sist:..

Jag har verkligen tagit det här med semester på allvar - jag har till och med tagit semester från min kära blogg, men nu ska jag ta mig i kragen fadermördaren och skriva några rader.

På veckoslutet for vi ut till Rosala. Alltid lite knivigt med skjutsar och sånt till stugan när båten envisas med att ta i land mitt i ingenting och denna gång var det rent av lite extra kvistigt - ingen av de två taxin som finns på ön hade möjlighet att köra. Så det blev till att leta efter någon bekant att tigga skjuts av, och som vanligt när man gör det, känner man apselut ingen alternativt har alla packat sina bilar fulla till bristningsgränsen. En av de sista bilarna som rullade ombord var hursomhelst mammas nej vänta nu, hon är visst min småkusin, 60+:aren, med sin drygt trettioåriga toyboy, som turligt nog hade plats i bilen och dessutom skulle åt samma håll som vi. Lite flax.

Väl framme möttes vi av en drös glada ester som bygger på grannens stuga och som hade världens festfiilis (vilket de haft varevigaste dag jag varit där ute i år, undrar hur raka väggarna blir..). Som tur störde de inte allt för mycket min nattsömn, jag sov som en klubbad säl, helt omedveten om allt omkring mig - tills Morris fick för sig att leka Ronja Rövardotter och Birk Borkason vid Helvetetsgapet och skuttade som en tok mellan sängen jag sov i och högsängen bredvid samtidigt som han morrade för fullt. Fullständigt normalt nattbeteende.


Morris njuter av vinden i öronen på Aura

På lördagen hoppade jag på cykeln och pedade iväg till Fammo på Hitis för att titta på spjutfinalen (jädrans Micke-Persbrandt-look-alike-lett.. han förstörde hela medaljfesten, tillsammans med Thorkildsen då, utan dem skulle det ha varit tredubbelt finskt. Nå Pitkämäki knep iallfall bronset, bättre än ingenting..) och där bjöds jag på plättar med rårörda jordgubbar - det finns ingenting godare, så det var verkligen ingen hukkareissu..:) Lite ont i mina stackars rumpben fick jag dock av cyklandet, men det var ingenting som märktes av förrän jag satte mig på cykeln igen för att cykla de tio kilometrarna tillbaka. Autch.


Fammo hade lökar på tork på traktorvagnen och de var så fina. Älskar den här bilden.

På söndagen var det mulet och regnade lite emellanåt, det hindrade dock inte mig och Morru från att busa omkring ute som tokar. Vi ägnade så gott som hela dagen åt att slänga (jag) och jaga (Morris) äppel, kvistar, ekollon, potatisar, krikon, rönnbär - you name it - medan mamma och pappa gjorde lite mera nytta och högg och sågade ved. Tyvärr var vi tvungna att bege oss hemåt på kvällskvisten - den här gången var det inga problem med taxibeställandet...


Äppeltjuven på bar gärning. Morris var jätteduktig på att nappa åt sig äpplen själv från de låga grenarna.

De senaste två dagarna har jag sovit länge, slöat, gått långa promenader med Morris och glott på teve - äkta semestertouhua alltså - och i dag anlände jag hit till Åbo, till min lilla lägenhet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0