..:dem sade att dem skulle säga åt dem att dem skulle komma:..

Ovanstående mening läste jag för en stund sedan i en blogg (jag ids inte säga i vilken) och jag höll på att få nippran.  Jovisst kan det bli fel när man skriver i all hast och visst det spelar egentligen inte så stor roll och jag vet att jag har absolut ingenting med det att skaffa, men kom igen..

Jag blir så oerhört stressad av att vissa inte riktigt har varken språket eller grammatiken på det klara. Jag tänker inte ens gå in på hur mycket jag irriterar mig på stavfel och felanvändning och sammanblandningar av diverse uttryck, men något som jag bara måste få sagt, är hur mycket jag stör mig på att så många konstant använder ordet dem i helt fel betydelse. Det får mig att vilja kasta min finaste vas ner från balkongen. Dem betyder inte dom eller de; dem är ett reflexivt pronomen (tadaa!) liksom mig, dig, honom, oss osv. Jag antar att ingen ens skulle tänka tanken att säga Mig ska nu gå, vad ska dig göra?

                                     
             Kanske är det jag som är för petig eller kanske en smula neurotisk,
             men nu kan jag iallafall lugnt fortsätta min dag när jag fått detta sagt..



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0