..:åbo - eld och lågor:..

Igår när jag gick till Anna möttes jag vid Aurabron, det vill säga där var ån börjar, av en massa människor med ljus i händerna. Därtill stod många uppradade längs broräcket och spanade ut över vattnet. Jag tyckte det var lite småmystiskt att alla stod där och hängde, men tänkte inte desto mera på saken utan traskade vidare och fortsatte nynna med i musiken från min mp3-spelare. Ända tills jag upptäckte hundratals människor till som stod längs åstranden. Nu var jag alldeles konfunderad. Efter att ha avlägsnat hörlurarna hörde jag också taktfast musik väldigt högt, underligt att jag inte hört det tidigare...Därefter upptäckte även jag det alla andra iakttog - nämligen en eldshow som pågick på teaterbron. Förargligt nog hade jag inte kameran med så jag kunnat föreviga spektaklet, men jag hittade några bilder på nätet.

Tulinen teatterisilta












Liekkilogo sillalla
Senare fick jag veta att showen ordnats för att det nu är bekräftat att Åbo är Europas kulturhuvudstad år 2011, och temat då ska vara Turku palaa - Åbo eld och lågor.








2011 ilotulitus













(Bilderna lånade från http://www.turku.fi/Public/?contentid=80305&nodeid=23)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0