..:stockholmsresan i ett nötskal:..

Nu är jag någorlunda återställd efter mitt och Annas äventyr i Stockholm. Vi hade det jättebra och hann se ganska mycket trots att vi inte hade så hemskt mycket tid på oss. Vi traskade omkring i stan i timtal vilket resulterade i väldigt ömma fötter. Men det var det värt. Vi hade det finaste vädret man kan tänka sig, strålande solsken och nästan 20 grader varmt.

Resumé:
Båten, Silja Europa, anlände till Värtan klockan lite över sju svensk tid. Det var otroligt kämpigt att stiga upp, jag hade natten före sovit typ 2 timmar och natten på båten var ingen fröjd. Vi hade nämligen fått en knarrande (?) hytt, en smula irriterande när man annars också har svårt att somna på såna där ställen... Vi åt frukost på terminalen och tog sedan tunnelbanan till Globen, eftersom Anna ville se den "den är ju rund!" :) Eftersom vi hade så mycket tid innan alla butiker och sådant öppnade styrde vi därefter kosan till Söders höjder och traskade omkring där. På Fjällgatan hörde vi plötsligt en röst bakom oss som berömde det fina vädret. När vi vände oss om såg vi ingen mindre än Jonas Gardell komma cyklande med sin son på pakethållaren. Trög som jag är lyckades jag ju inte fota honom, men Anna fångade hans ryggtavla på bild.

Därefter begav vi oss in i Gamla Stans smala gränder. Här såg vi också dagens andra - och sista - kändis: Charlotte Strandberg, som spelade Sara i Svensson Svensson. Vi var också och hälsade på kungen... Efter att ha ätit en otroligt maffig, men tyvärr inte så hemskt god, belgisk våffla på ett litet café stegade vi iväg in mot City. Vi hann med Louis Vuittonbutik-besök, hundbajs-i-trampning (not me, jag skötte bara skrattandet..), Hard-Rock-Café-cocktailglas-jakt, mycket god pasta på ett café Peter rekommenderat, shopping och ljuvliga Vetekatten-bakelser innan det var dags att bege sig iväg till båten igen. Vi var i väldigt god tid tillbaka vid terminalen och trodde att vi skulle vara de enda där, tji fick vi. Terminalen bokstavligt talat kryllade av svenska - väldigt högljudda - ungdomar.

Vi åkte tillbaka med Siljas relativt nya båt Galaxy, som inte alls var så fin som jag hade trott. Vi hade tänkt slå på stort och gå och äta àla Carte, men allt var fullbokat så det fick bli en macka (utan hår...) i cafét istället. Classy. Efter att ha gjort de obligatoriska taxfreeinköpen och tagit en drink i baren var vi båda helt färdiga. Tyvärr hade vi hamnat på samma däck som en stor del av de högljudda svenskarna, och konstigt nog, de blev inte ett dyft tystare ju senare det blev.

När väckarklockan ringde halv sju kändes det som om jag sovit typ en halv minut. Klockan var närmare åtta innan jag hunnit hem, på grund av att jag fick stå vid torget och vänta på bussen hem i evigheter. Väl hemma stöp jag i säng, efter att först ha uppdaterat mig (=surfat lite). När jag vaknade tittade jag på klockan och kontaterade att den bara var kvart över tolv. Jag kände mig dock konstigt utvilad trots att jag sovit så lite. En stund senare råkade min blick falla på den digitala teveklockan, den visade 15.03. Jag hade visst tagit lite miste på visarna..

Grattis till den som orkade ta sig igenom detta långa inlägg...

Kommentarer
Postat av: Syssy

Jag orkade igenom. Och förutom att du skrev ordet vetekatten bara en gång här var det ganska samma som jag ren hört i muntlig upplaga....

2008-09-29 @ 09:52:40
Postat av: ..:emmi:..

Syssy: vetekatten vetekatten vetekatten vetekatten vetekatten vetekatten vetekatten vetekatten vetekatten. Nu är det väl ganska lika vah?

2008-09-29 @ 14:35:25
URL: http://emppu.blogg.se/
Postat av: Syssy

Jo ungefär...

2008-09-29 @ 15:22:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0