..:den sjuka hundavlen:..

Jag såg just en dokumentär som handlade om den huvudlösa rashundsaveln som pågår i England. Man avlar medvetet fram hundar med genetiska defekter eftersom Kennelklubben definierat dem som standard. Detta enbart på kosmetiska grunder. Till exempel rasen Rhodesian Ridgeback, som är känd för sin "ridge" drabbas ofta av en livshotande sjukdom enbart på grund av hårkammen på ryggen, medan Ridgeback-valpar som föds utan "ridgen", och som alltså är fullständigt friska, avlivas eller steriliseras för att de inte ska kunna fortplanta sig eftersom det enligt uppfödarna anses vara ett rasstandardsfel.

 

Flera höga höns inom den anrika Kennelklubben (alla feta, gamla, inskränkta gubbar..), hundutställare och uppfödare intervjuades och alla försvarade de sina ageranden och såg inga som helst fel i vad de höll på med, utan menade däremot att de förbättrar raserna. Att de dessutom har mage att påstå att raserna inte förändrats så mycket efter åratal av aktiv avel, trots tydliga bildbevis, är bara för tjockt. Att hundar knappt hålls på sina deformerade ben, att de med nöd och näppe kan andas och måste sitta på isblock för att inte överhettas, att benen är så korta att magen släpar i marken och huden så lös att hudvecken blir infekterade, spelar absolut ingen roll så länge hunden fyller rasstandarden och vinner priser på utställningar. Sjuka hundar är många gånger de som kammar hem flest priser. Hur kan man leva i sån total förnekelse och inte se hur snedvriden hela industrin är






Det var fruktansvärt att se, speciellt då en av mina favoritraser, Cavalier King Charles spanieln, är speciellt utsatt och lider av diverse olika genetiska sjukdomar som ett resultat av en alldeles för liten genbank och inavel i flera led. Flera av hundarna lider av den förskräckliga hjärnsjukdomen Syringomyelia, som innebär att skallen är för liten för hjärnan, vilket leder till att hunden lever med ständig smärta. Hjärtsjukdomar visste jag att var vanliga inom rasen eftersom Oliver också led av det, men enligt en veterinär som uttalade sig i dokumentären får varje Cavalier hjärtproblem förr eller senare och att rasen så gott som sjunger på sista versen.



Jag har aldrig tyckt om hundutställningar och alltid ansett att en hund, så länge den mår bra, duger precis sådan som den är. Jag struntar blankt i om nosen är för lång, färgen "fel" eller om svansen bärs i fel vinkel. Hundar lider i tystnad, de är lojala och många gånger alldeles för godtrogna för sitt eget bästa. Som tur finns det människor som för deras talan och är beredda på att kämpa för att ge dem ett bättre, friskare liv.

De finaste hundarna är ofta de man ser hemma hos folk, inte i hundboken eller på utställningen, de hundar som älskas för de de är och inte för de priser de vinner.

Kommentarer
Postat av: Syssy

Voi stackars stackars hundar! Varför e människor så hemska!?!? Nu skriver du igen så att jag tänker börja lipa... Vem e de nu sen mest synd om: ensamma övergivna blandrasiga bomzh-hundar eller sönderavlade renrasiga hundar i burberry-tröjor?

2009-01-27 @ 11:51:58
Postat av: ..:emmi:..

Syssy: Jag blir så arg när jag ser sånt här, hur man pinar hundar som inte kan säga emot. Usch. Människor är grymma. Kanske det faktiskt är bomzhhundarna som, åtminstone ibland, drar det längre strået. Fast jag tror ändå Morris har det bäst av alla :)

2009-01-27 @ 12:43:38
URL: http://emppu.blogg.se/
Postat av: Syssy

Jo Morris lever nog bättre än en prins! Åtm nu när man har fattat att man int behöver kapa knorren av schnauzrar... Men Morris behöver ett litet föredrag om andra hundar som int har de så bra (t.ex. den lilla lilla frusna hungriga stackaren i Kazan) så att han fattar hur bra han själv har det! Kanske han borde komma på studiebesök till Petrozavodsk!

2009-01-27 @ 14:42:55
Postat av: Vici

Just pga sånt här tycker jag inte om kennlar och rasförädlingar. Pust ebutsja kak hotjat, säger jag.

2009-01-28 @ 15:34:07
Postat av: ..:emmi:..

Vici: Man borde väl bojkotta, det är väl det enda rätta egentligen.. Sen förstod jag inte riktigt slutklämmen, men den var säkert bra..:)

2009-01-28 @ 17:48:25
URL: http://emppu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0