..:the other boleyn girl:..

Igår tittade jag och Anna på filmen The other Boleyn girl som handlar om systrarna Boleyn, Mary och Anne, och kung Henrik VIII och deras euhm affärer. Jag tycker väldigt mycket om den här typens filmer, 1500-tals hovdramer, och den här filmen var inget undantag, även om man fick anstränga sig för att hänga med i svängarna. Intrigerna och förhållandena var mer komplicerade än i Kauniit ja Rohkeat
 
Jag är nog lite fascinerad av allt som rör kungadömen och kungligheter (tror jag är lätt Svensk damtidnings-skadad..). Jag tycker det är otroligt att monarkin som statsskick har kunnat överleva så här länge. I och för sig har ju det förändrats väldigt mycket under åren, som tur, men fortfarande lever principen kvar. Även om makten till största delen förflyttats kvarstår faktum: att en familj, en släkt har en särskiljd ställning över alla andra, utan att egentligen förtjänat det. Det gäller bara att vara född i rätt släkt.

Äh, nu hittar jag inte alls orden på det jag vill säga... Bra film anyway :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0