..:tio och tre stjärnor:..

Sweeney Todd var alldeles jäkla sjutusans skitbra. Den överträffade till och med mina höga förväntningar. Jag (och killen brevid Anna..) hade inte riktigt fattat att den var så jättemusikalig som den var - inte mig  emot, musical sucker som jag är, men uppenbarligen uppskattade inte den nyssnämnda killen det så himla mycket... 

Depp var, som vanligt, fenomenal. Han väljer nog otroliga roller - och lyckas alltid med dem. Och så är han ju så jäkla snygg, hur mycket de än försöker spöka ut honom. Sweeney Todd  påminde ganska mycket om filmen Edward Scissorhands (som också är väldigt bra..) - samma mörka kusliga kulisser, samma mäktiga musik, samma sagostämning, samma spretiga svarta kalufs. Den här var dock ännu mörkare, dystrare, råare. Det jag tyckte om var att den var brutal på ett teatraliskt sätt - ingen försökte dölja att blodet som sprutade hejvilt hela tiden inte var något annat än röd målning, ingen försökte få människorna att se mänskliga ut. 

Gå och titta!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0